آموزش آداب معاشرت و مشتری مداریآموزش پذیرایی و تشریفاتدپارتمان آموزش

آداب گفتگو و استفاده از تلفن در محل کار

آداب گفتگو و استفاده از تلفن در محل کار

آداب گفتگو و استفاده از تلفن در محل کار

صحبت کردن با تلفن به شیوه حرفه ای ها

تمام کسانی که حرفه آنها تلفن زدن و یا پاسخگویی به تلفن است باید دوره و آداب تشریفات صحبت کردن با تلفن را ببینند در خانه یا دفتر کارتان به احتمال زیاد حداقل یک دستگاه تلفن ثابت دارید.این دستگاه تلفن ساده فقط و تنها زمانی ارزش دارد که از آن استفاده کنید؛ وگرنه فقط یک تکه پلاستیک و فلز است

شاید از آن تیپ افرادی باشید که با تلفن راحت نباشید؛ ترجیح دهید حضوری با افراد صحبت کنید.از شماره گرفتن و پرسیدن سوال بدون هیچ دلیل منطقی بیم داشته باشید و سعی کنید این کار را به افراد دیگر واگذار کنید و یا اصلا پشت تلفن هنگام صحبت کردن اوضاع شرایط از دستتان خارج شود و توانایی کنترل آن را نداشته باشید.

به هر حال؛ شما برای موفقیت در کار و زندگی باید یکبار و برای همیشه یاد بگیرید چطور به شیوه درست از این ابزار قدرتمند استفاده کنید.شما میتوانید همانند خیلی های دیگر از این ابزار دور شوید. اما یادتان باشد؛ همزمان در حال دور شدناز فرصت های بی شماری نیز هستید.شما با تلفن قابلیت ها و فرصت هایی را میتوانید بدست بیاورید که شاید تا به امروز فکرش را هم نکرده باشید.

زیرا با یک تماس کوچک میتوانید (البته بعد از خواندن این مطلب) یاد بگیرید چطور محصولی را بفروشید؛ بخرید.قرار ملاقات بگذارید و یا اصلا اطلاعات فوق العاده زیادی از هرآنچه که میخواهید بدست آورید.خوشبختانه؛ آداب و رفتار استفاده از تلفن به صورت کاربردی مهارتی است کهقابل یادگیری است و به هیچ عنوان ذاتی نیست (!)

شما در این مقاله مهارت های زیر را بدست خواهید آورد :

  • چطور با هرکسی از پشت تلفن صحبت کنیم؟
  • چطور یاد بگیریم با تلفن صحبت کنیم و اشتباهاتمان را جبران کنیم؟
  • سکوت مطلق چرا بهترین تکنیک در استفاده از تلفن است؟
  • چطور صحبت کنیم تا گفته هایمان متقاعد کننده تر باشد؟
  • چطور با یک فرد فروشنده صحبت کنیم؟ یا با خریدار؟
  • و …

تمرین کنید :

اولین و بهترین کاری که برای ارتقاء مهارت صحبت با تلفن نیاز دارید تمرین صحبت کردن پای تلفن است. اگر زیاد در صحبت کردن پشت تلفن مهارت نداشته باشید احتمال اینکه از صحبت های تلفنی طفره بروید و بخواهید از طریق پیامک و یا ایمیل به کارهایتان برسید زیاد است.

چیزی که مهم است اینه : اصلا مهم نیست اگه یک فرد آماتور به نظر برسید.

شما باید یاد بگیرید؛ هر مهارتی بخواهید یاد بگیرید،در اوایل یادگیری شما آماتور هستید و ویژگی این مرحله این است که فرد آماتور اشتباهات زیادی مرتکب میشود و اصلا جای شرمندگی وجود ندارد؛ شما آماتور هستید.از امروز تا میتوانید زنگ بزنید؛ حتی اگر دوستتان در دفترتان در اتاق کناری تان است زنگ بزنید و صحبت کنید و اشتباه کنید؛ تا میتوانید اشتباه کنید و یاد بگیرید.

از اشتباه کردن نترسید, از ناشی و آماتور به نظر آمدن نترسید شما یک روزی باید شروع کنیدواون روز امروز و همین الان است.تصمیم دارید با مجموعه ی دیگری تماس بگیرید و درباره همکاری یا … صحبتی داشته باشید

آیا آداب گفتگوی تلفنی را می دانید؟

در جلسه ی کاری نشسته اید یا در محل کار خود مشغول صحبت کردن درباره پروژه ها هستید ناگهان صدای بلند گوشی همکارتان  زنگ می خورد و همکار شما با صدای بلند شروع به صحبت می کند چه حسی دارید؟  در مهمانی رسمی هستید گوشی شما زنگ می خورد و شما ناچار به پاسخگویی به گوشی خودتان هستید و همکاران شما به خوبی به حرفهای شما گوش می دهند بازهم چه حسی دارید؟

با توجه به رشد تکنولوژی و همه گیر شدن آن برای همه افراد و در همه مکان ها باید برای استفاده از آن نیز فکری کرد  اگر شما در محیط کار یا مهمانی های رسمی هستید لطفا نکات زیر را در نظر بگیرید:

۱٫ برای گرفتن یک تماس تلفنی کاری، حتماً باید ابتدا خود را معرفی کنید و سپس سازمان یا مجموعه ای که در آن مشغول  کار هستید و بعد درخواست یا موضوع خود را مطرح کنید. مثلاً بگویید:سلام، من حسین شیردل از مؤسسه آموزش کارکنان هستم. می توانم با خانم اصغری صحبت کنم؟

۲٫ در جلسات کاری و مهمانی های رسمی اگر شخصی با شما تماس گرفت چه خوب است پاسخ ندهید و اما اگر شرایط طوری بود که شما حتماً باید پاسخ دهید ابتدا از حاضرین عذر خواهی کنید و سپس با صدای آرام صحبت کنید.پس از عذرخواهی چه خوب است از حاضرین فاصله گرفته و سپس جواب بدهید، مبادا در وسط جمع با صحبت خود مزاحم سایر افراد شوید!

البته زیاد فاصله نگیرید که در این مورد هم باعث سوءبرداشت هایی خواهد شد که سایرین پیش خود فکر می کنند شاید موضوعی که در گفتگوی تلفنی می شود مربوط به ما هم هست که از ما فاصله گرفته و نمی خواهد ما بشنویم!

۳٫ در تماس تلفنی ابتدا خود را معرفی کرده و سپس از او سوال کنید که آیا وقت مناسبی برای گفت و گو می باشد یا اینکه چه زمانی مناسب است با شما تماس بگیرم؟اگر قرار هست به تلفن همراه فردی تماس بگیرید شایسته است قبل از آن پیامکی بدهید و از فرد سوال کنید فرصت مناسبی برای گفتگوی ما خواهد بود که بنده تماس بگیرم؟و همچنین چه زمانی وقت مناسبی هست؟

۴٫ اگر شما با فردی تماس گرفتید و و پاسخگو نبود لطفاً پشت سرهم تماس نگیرید که به دور از آداب استفاده از تلفن میباشد که اگر فرد در شرایطی بود که می توانست پاسخگو باشد یا می خواست به تماس شما پاسخ دهید در همان تماس اول پاسخ تماس شما را می داد.

۵٫ اگر شخص تماس گیرنده با فرد دیگری کار داشت از سؤالاتی که مربوط به شما نمی شود و دخالت  در کار طرفین می شود خودداری کنید مثلاً نپرسید با ایشون چکار دارید؟

۶٫ اگر در محیط کار شما سر و صدای زیادی می باشد بجای اینکه فریاد بزنید و دیگران را برنجانید به محیطی خلوت تر بروید.

۷٫ جدیداً استقبال خوبی از آهنگ هایی که قبل از شروع گفتگوی تلفنی و فردی که پاسخ تلفن را می دهد شده است و شما نیز اگر از این مورد استفاده می کنید به نوع آهنگ بسیار توجه کنید چون فردی که پشت خط می باشد و آنرا می شنود، نوع آهنگ را به کل شخصیت شما تعمیم می دهد، پس در انتخاب نوع آهنگی که خود بیشتر توجه کنید.

۸٫ وقتی کسی با شما تماس می گیرد اجازه دهید برای به اتمام رساندن گفتگوی تلفنی هم خودش پیشقدم شودو اگر شما زمان زیادی برای گفتگو ندارید و یا در شرایطی هستید که نمی توانید براحتی پاسخگو باشید  در همان ابتدا این موضوع را مطرح کنید که هم فرد تماس گیرنده صحبت خود را سریع تر جمع بندی کند و هم بداند که شما در شرایطی مناسبی نیستید.

مبادا بدون اینکه شرایط مکانی و زمانی خود را مطرح کرده باشید از طرف مقابل بخواهید سریع صحبت را به پایان برساند، مطمئن باشید در صورتیکه فرد بداند در شرایط مناسبی نیستید ملاحظه کار شما را خواهد کرد.

۹٫ اگر تلفن همکار شما به صدا درآمد برای اینکه همکارتان راحت تر و بهتر صحبت کند چه خوب است به بهانه ای از او فاصله بگیرید یا خود را مشغول کاری کنید تا همکار شما حس بهتر و آزادی عمل بیشتری در گفتگوی تلفنی خود داشته باشد.

۱۰٫ شایسته است فردی که گوشی را پاسخ می دهد ابتدا سلام کند که فردی که تماس گرفته متوجه شود گوشی رابرداشته شده است تا به ادامه گفتگو منجر شود نه اینکه فرد تماس گیرنده چند بار سلام کند تا متوجه شود گوشی برداشته شده و فرد صدایش را می شنود یا خیر.

در پایان گفتگو هم می‌توانید از کلمات مثبت و انرژی‌بخش استفاده کنید مثلاً بگویید:

روز خوبی داشته باشید، موفق باشید! یا هر چیز دیگری که فکر می‌کنید حس خوبی به طرف مقابل می‌دهد. امیدوارم این ده مورد را در زمانیکه از تلفن خود در محل کار استفاده می کنید در نظر بگیرید و گفتگوی موفقی داشته باشید!

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن