سبک خراسانی و رازی

سبک خراسانی و رازی

جهت حمایت از ما، لطفا امتیاز این پست را از طریق ستاره های بالا مشخص کنید (فقط بر روی ستاره ها کلیک کنید)

سبک خراسانی و رازی

دانلود فایل سبک خراسانی و رازی به صورت word

فهرست مطالب

مقدمه

اصول معماري ايراني

مردم واري

پرهيز از بيهودگي

نيارش

خودبسندگي

درون گرايي

 

شيوه‌ي خراساني

معماري

مسجد مدينه

622 ميلادي

 

مسجدجامع فهرج

 

60-50 هجري

 

تاريخانه دامغان

150 هجري

 

مسجد جامع اصفهان

(طرح شبساني)

454 هجري

آل بويه

 

 

مسجد جامع اردستان

(طرح شبستاني)

قرن 2 و 3 هجري

 

مسجد جامع نائين

349 هجري

 

مسجد جامع نيريز

قرن 4 هجري

 

مسجد جامع سنگان

 

مسجد جامع فردوس

 

شيوه‌ي رازي

معماري

نيارش

مقبره امير اسماعيل ساماني

بخارا

295 هجري

 

گنبد قابوس

397 هجري

 

برج‌هاي خرقان

460-486 هجري

معمار: استاد ابولامعالي زنجاني

 

مسجد جامع اصفهان

473 هجري

آغاز طرح چهار ايواني

مسجد جامع گلپايگان

 

رباط شرف

508 هجري

معمار: استاد محمد طرائقي سرخسي

 

مسجد جامع زواره

530 هجري

معمار: استاد محمود اصفهاني

 

 

مسجد جامع اردستان

(افزوده‌هاي رازي)

533 هجري

معمار: استاد محمود اصفهاني

 

گنبد سرخ مراغه

542

معمار: استاد محسن

 

گنبد كبود مراغه

توضيحي درباره واژه و اصطلاحات معماري

منابع وماخذ

 

 

مقدمه

خلق آثار عمده‌ي معماري ا سلامي به خصوص در دو نوع اصلي  مسجد و قصر تجلي مي‌نمايد. در ايندو  نوع بنا است كه شيوه و سبك معماري اسلامي به روشني جلوه‌گر مي‌گردد و با اينكه شيوه هاي به كار رفته در يكي، اغلب در ديگري نيز اعمال شده ولي هر يك از اين دو نوع بنا معرف دو مفهوم كاملاً مخالف است.

در سرزمين‌هاي اسلامي مسجد به عنوان پناهگاهي براي زندگي پر آشوب و پر تلاطم شهر به شمار مي‌آيد. در روزهاي جمعه، هزاران نفر از مسلمانان در صحن مسجد و شبستان سرپوشيده آن گرد مي‌آيد و به طور دسته جمعي در برابر ديوار قبله، كه به سوي مكه قرار گرفته است به سجده مي‌پردازند.

در سراسر جهان، عموم مسلمانان همچنانكه ذرات آهن به سوي آهن‌ربا جذب مي‌گردد، به سوي اين مركز واحد مقدس روي مي‌نمايند. هر يك از افراد اين گروه در عين شركت در آن اجتماع، با خود خلوت مي‌كنند و هر كدام مجذوب سعادت ابدي خود مي‌شوند و در آرامش و سكوتي دروني كه براي غريب‌ها ناشناخته است فرو مي‌روند.

در سوره دوازدهم قرآن آمده است:

«مؤمنان …. در بهشت جاي خواهند گرفت و در آنجا براي هميشه ساكن خواهند گشت».

 

درباره ی گروه آموزشی نوشیجان

گروه آموزشی نوشیجان حـاصل یـک تفـکر تـحول گـرا و خلاق مـحور اسـت ، فـعالـیت ما بر سه محور آموزش حضوری در محل کارشما، آموزش های غیرحضوری(مجازی) و محصولات آموزشی می چرخد و تمام سعی ما بر این خواهد بود که همیشه مشتریانی راضی و وفادار گرد هم آوریم.
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • دیدگاه و سوالات شما توسط کارشناسان ما بین 1 تا 12 ساعت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.

  • سلام ! حدس بزنید