خانه / دپارتمان آموزش / آموزش هتلداری / آموزش رستوران / ضعف های رستوران خود را بشناسیم
ضعف های رستوران خود را بشناسیم

ضعف های رستوران خود را بشناسیم

ضعف های رستوران خود را بشناسیم
4.8 امتیاز در مجموع 24 رای از 1 تا 5

ضعف های رستوران خود را بشناسیم

دیروز از طرف شرکتی که برای آموزش تشریفات دعوت شده بودم در هنگام ظهر به همراه یکی از کارکنان آن شرکت به رستورانی که قصد ندارم نام آن را ببرم  در حوالی شرکت مذکور مراجعه نمودم.

بعد از نشستن در فضای رستوران یکسری مواردی را که از جلو چشمانم رژه می رفتند بصورت تیتر وار به عرض و نظر شما عزیزان می رسانم تا اگر شما هم مدیر یا سالن دار رستوران هستید، این گونه موارد و خطا ها را در اداره رستوران خود مد نظر قرار دهید. 

البته مواردی که ذکر می شود بیشتر به این دلیل است که اینجانب (حسین رحمتیان) مدرس دوره های میزبانی و رستوران داری بوده و همیشه جهت اجرای دوره های آموزشی در این زمینه به مکان های زیادی مراجعه میکنم.

ورود به رستوران

با اینکه این رستوران در شهر اصفهان شناخته شده است اما در بدو ورود هیچ کس برای راهنمایی مهمان های ورودی دیده نمی شد و فقط دو تصویر خیلی بزرگ که ظاهرا  عکس مالک رستوران بود و جهت شهرت بخشی و قدمت در بخش صندوق رستوران قرار داده بودندد که اصلا حس خوبی به مشتری نمیداد.(البته در این مقوله نمیدانم چرا دو تا بلو هم اندازه بود.)

سرویس بهداشتی

بعد از ورود به رستوران آدرس سرویس بهداشتی را پرسیدم و بعد با کمال تعجب شخصی را دیدم که جلو درب ورودی سرویس بهداشتی در حال تهیه سالاد و خرد کردن کاهو بود که این هم از نظر بهداشتی حداقل دور از اشکال نبود.

وقتی دستم راشستم جهت خشک کردن دستم از دستمال کاغذی استفاده کردم اما دیدم یکی از مقوا های لوله ای دستمال قبلی را جهت جلوگیری از بسته شدن سطل زباله جلو درب آن قرار داده بودند که دیگر مشتری نیاز نداشته باشد در سطل را باز و بسته کند که این مورد هم قبل از صرف غذا تصویر نا خوشایندی  را برای مهمان تازه وارد ایجاد می کرد.

میز های غذا خوری

یکی از میزهای سه نفره را در کنار گلخانه رستوران انتخاب کردم که البته شیشه های گلخانه بسیار کثیف بود و گلهایی را هم که آنجا قرار داده بودند اکثرا پژمرده بودند که این موضوع نیز حس منفی در بیننده ایجاد میکرد.

روی تعدادی از میز ها (نه همه آنها) تعدادی گلدان شیشه ای قرار داده شده بود و داخل آنها شاخه های بسیار بزرگ گل آلسترو مریا قرار داشت که وقتی روی صندلی می نشستی به هیچ عنوان طرف مقابل خود را نمی توانستی ببینی و ارتباط شما کاملا قطع می شد.

که البته باید متذکر شوم گل هابدون تزئین بوده و با برگ های اطراف شاخه آرایش جزئی هم نداشتند، این امر باعث می شد زیبایی گل آلستر دیده نشود.

منو

منو این رستوران از چیدمان و تنوع خاصی برخوردار نبود مثلا مورد اول کوبیده بود و در این زمان فردی که در حال انتخاب غذا است به دنبال ادامه غذا های کبابی می باشد ولی بعد از کوبیده شما غذا های خورشتی را مشاهده میکردی و بعد از چند غذای محدود خورشتی که البته این وسط شوید پلو با ماهی هم در بین آنها دیده میشد، دوباره به جوجه کباب می رسیدی و بقیه تعداد محدودی مخلفات و در پایان  باید بدانید که منوها بدون قیمت بودند که این موضوع در بحث رستوران داری ایران نا متعارف است.

سفارش گیر

وقتی یکی از پرسنل برای سفارش گیری به میز ما مراجعه کرد من خورش فسنجان را انتخاب کردم با توجه به اینکه در هر نقطه ایران طعم فسنجان متفاوت است (شیرین، ملس یا ترش) و من از سفارش گیرنده انتظار داشتم  به من طعم فسنجان این رستوران را اعلام نماید که البته خورش فسنجان این رستوران بسیار شیرین بود .

ضعف های رستوران خود را بشناسیم1

توزیع نوشیدنی و مخلفات

شخصی که برای توزیع نوشیدنی و مخلفات سر میز حاضر شد (آقای جوانی بودند، بدون یونیفرم که البته در بیرون از رستوران من ایشان را با  سیگاری در دست دیدم با شلوار لی که البته پشت شلوار هم خاکی بود) یک سینی از نوشیدنی های مختلف را در دست داشت که مشتری هر کدام را که میخواست می توانست انتخاب کند،

که البته به دلیل کوچک بودن سینی گاهی انتخاب مورد نظر شما در سینی نوشیدنی ها یافت نمی شد و این ضعف در سفارش گیری محسوب میشد که از مهمان در مورد نوع نوشیدنی و طعم آن هیچ سوالی نشد. که در این میان استفاده از لیوان های یکبار مصرف که پر از یخ بود که شما مجبور به خوردن نوشیدنی با یخ بودید آن هم در وسط آذرماه (بدون رعایت هیچ استانداردی) و داخل هر لیوان هم یک نی قرار داده بودند، که اصلا به نظرم منطقی نمی آمد.

پرسنل توزیع غذا

وقتی که پرسنل توزیع غذا سر میز حاضر شد تا غذا ها را توزیع کند، زیر بشقاب پلو من میزان زیادی از پلو همکارم چسبیده بود و این موضوع بیشتر به دلیل عدم مهارت توزیع کننده غذا بود.

مسئول سالاد بار

مسئول سالاد بار دائم دست خود را به لبش میکشید و بدون دستکش ظروف را جابجا میکرد که البته در یک جابجایی بشقاب من متوجه شدم که ایشان بشقاب ها را در زمان حمل به شکمش تکیه میدهد که البته اصلا کار درستی به نظر نمی آمد.

خیره شدن کارکنان به مهمانان

دونفر خانم بعنوان مهمان در میز کناری ما نشسته و در حال صحب و خوردن غذا بودند و من متوجه شدم  که دونفر از پرسنل رستوران هر از چند گاهی زیر چشمی به آنها خیره می شدند که این موضوع نیز از لحاظ مشتری مداریخطا و گناه بزرگی است.

موسسه خدمات گردشگری نوشیجان می تواند در بخش صفر تا صد آموزش رستوران به شما عزیزان را یاری کند. در صورتی که به دنبال سرفصل های آموزش صفر تا صد رستوران هستید می توانید مطالب را از اینجا دریافت نمایید.

منبع: سایت جامع آموزش هتلداری و تشریفات نوشیجان

درباره ی گروه آموزشی نوشیجان

گروه آموزشی نوشیجان حـاصل یـک تفـکر تـحول گـرا و خلاق مـحور اسـت ، فـعالـیت ما بر سه محور آموزش حضوری در محل کارشما، آموزش های غیرحضوری(مجازی) و محصولات آموزشی می چرخد و تمام سعی ما بر این خواهد بود که همیشه مشتریانی راضی و وفادار گرد هم آوریم.
  • دیدگاه شما پس از تایید در سایت نمایش داده می شود.
  • از ارسال متن بصورت فینگلیش خودداری نموده و فارسی تایپ کنید.
  • دیدگاه و سوالات شما توسط کارشناسان ما بین 1 تا 12 ساعت پاسخ داده خواهد شد.

هنوز دیدگاهی ثبت نشده است.

  • سلام ! حدس بزنید