آموزش رستورانآموزش هتلداریمقالات

چگونه یک بیرو‌ن‌بر حرفه راه‌اندازی کنیم؟

4.7/5 - (24 امتیاز)
چگونه یک بیرو‌ن‌بر حرفه راه‌اندازی کنیم؟

مقاله نخست «چگونه یک بیرو‌ن‌بر حرفه راه‌اندازی کنیم؟!»

در چند مقاله گذشته، با عنوان « چگونه یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم؟» به مباحثی اشاره کردیم که یک مدیر رستوران در آغاز کار خود تا آخر عمر کاری خود در رستوران با آن سر و کار داشت.

این بار سعی دارم بر رستوران‌های Take-Away یا Take-Out  یا Delivery و یا همان بیرون‌بر خودمان را بررسی کنیم.جالب است بدانید که یک تحقیق در سال 2006 در  آمریکا نشان داده که 34 درصد مردم رستوران‌های بیرون‌بررا عامل مهمی در زندگی‌شان می‌دانند!!

این امر نشان دهنده گسترش فرهنگ سفارش غذا به رستوران و دریافت در محل کار یا منزل است که اینگونهتعداد این رستوران‌ها در حال افزایش است. نکته قابل توجه اینجاست که نه تنها رستوران‌های بیرون‌بر در حال گسترش هستن، بلکه رستوران‌های گوناگون نیز از فست‌فود گرفته تا یک رستوران معمولی، خدمات دلیوری یا ارائه در محل مشتری را به سبد خدماتشان افزوده‌اند و به مشتریان خود این خدمت را نیز عرضه می‌کنند.

با توجه به اهمیت بحث خدمات بیرون‌بر رستورانی، باید توجه داشت که این کار نیز مانند سایر حوزه‌های صنعت رستوران‌داری ریزه‌کاری‌های منحصر به خود را دارد که مدیران رستوران باید به آن توجه ویژه داشته باشند.

در اینجا می‌توانید چند نمونه از این موارد را با هم مرور کنیم:

اجرای دقیق سیستم سفارش‌گیری

امروزه مشتریان روش‌های گوناگونی برای ثبت سفارش خود برای دریافت غذا در محلشان پیش رو دارند که برخی از آنها عبارت است از:

1-تلفن

تا همین چند سال پیش، تلفن، اصلی‌ترین راه دریافت غذا به بصورت بیرون‌‌بر بود جالب اینجاست که این سیستم، همچنان در صدر روش‌های ثبت سفارش بیرون‌بر است.یکی از بهترین کارها این است که مدیر رستوران، علاوه بر آنکه مسئول مشخصی برای پاسخگویی به تلفن منصوب می‌کند، آموزش نحوه صحیح سفارش و برخورد محترمانه پای تلفن را به او گوشزد کند تا مشتری رستوران راضی باشد.

2-سفارش آنلاین

البته این روش در ایران خیلی رواج پیدا نکرده اما در بسیاری از کشورهای پیشرفته بسیار رواج دارد. بیشتر مشتریان ترجیح می‌دهند عکس غذای خود را در سایت رستوران ببینند، همان جا از طریق اینترنت پول غذا خود را بپردازند و سفارش دهند.باید در نظر داشت برای اجرای درست روش ثبت سفارش آنلاین، رستوران نیازمند یک نرم‌افزار یکپارچه است که به محض سفارش مشتری، این سفارش در محل آشپزخانه بوسیله نشانگر یا پرینت خودکار قابل رویت باشد.

3-سفارش پیامکی

این روش هم از آن دسته روش‌‌های جدید است که دست کم من در ایران ندیده‌ام، شما اگر می‌شناسید در بخشنظرات معرفی کنید. به هر ترتیب، سفارش پیامکی بیشتر برای مشتریان ثابت کاربرد دارد که شماره تلفنو نشانی آنها در سیستم رایانه‌ای رستوران موجود است.

4-بیرون‌بر خودرویی یا Drive-thru ‌

این مدل نیز در ایران نایاب است و البته دلیل هم دارد. در این یک باجه سفارش می‌گیرد و باجه بعدی غذا را می‌دهد. این مدل برای غذاهای فست‌فودی کاربرد دارد.

5- مراجعه حضوری

مراجعه حضوری مانند تلفن، بیشترین نقش را در سفارش‌دهی بیرون‌بر دارد. برای این منظور، مدیریت رستوران علاوه بر تمرکز بر کاهش زمان انتظار مشتری برای دریافت غذا، می‌بایست شرایط مناسبی را برای مشتریان فراهم کند.

دقت همه چیز است!

دقت در همه رستوران‌ها اهمیت بسزایی دارد اما بیشتر از همه، در سفارشات و ارائه غذاهای بیرون‌بر اهمیت پیدا می‌کند. از جمله راه‌هایی که می‌توانید بر «دقت» تمرکز کنید عبارتند از:

1-از همان ابتدا کار درست را انجام دهید.

حسابی حواستان را جمع  کنید تا دقیقاً آنچه را که مشتری سفارش داده‌ است برایش بفرستید و همه چیز را قبلاز ارسال غذا با او مجدداً ‌چک کنید و با بی‌دقتی پاسخ ندهید.

2-سیستم مناسبی برای انتقال سفارش استفاده کنید.

ممکن است برای نمونه، سفارش‌گیر تلفنی سفارش را درست نوشته باشد اما آشپز یا پیک غذا را درست تحویل ندهد.برای رفع این مشکل می‌بایست از روش‌های یکپارچه رایانه‌ای استفاده کنید.

3-از چک لیست استفاده کنید.

به این منظور، برای پیک‌های خود چک‌لیست طراحی کنید تا بر اساس آن، سفارش مشتری و مسیر ارائه غذا را کنترل کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا