آموزش هتلداریآموزش کافی شاپمقالات

کافئین کدام قهوه بیشتر است

4.8/5 - (22 امتیاز)

کافئین کدام قهوه بیشتر است

آیا شما هم در در حین نوشیدن قهوه به فکر فرو می روید و این سوال را از خود می پرسید؟ “کدام قهوه کافئین بیشتری دارد؟” ممکن است انتخاب اول شما اسپرسو باشد یا یک ریسترتو؟! یا شاید هم فکر می کنید قهوه دستگاه قهوه ساز کافئین بیشتری دارد؟آیا میزان برشته شدن یا رست شدن آنها هم موثر است؟عوامل مختلفی در میزان کافئین قهوه تاثیر می گذارد. مانند میزان برشتگی قهوه، حجمی که برای هر فنجان در نظر میگیرید، متد دم آوری، نوع دانه ها، مقدار پودر مصرفی و حتی مقدار زمانی که برای دم آوری صرف می کنید!

تاثیر گونه های قهوه بر میزان کافئین:

وقتی درباره بیشتر یا کمتر بودن کافئین قهوه ها جستجو می کنید، ابتدا به دو گونه عربیکا و ربوستا می رسید.عموما قهوه عربیکا کیفیت بالاتری نسبت به دانه ربوستا دارد، ربوستا شرایط کشت آسان تری دارد که محصول ارزان قیمت تری را حاصل می شود، و دانه های قدرتمند تر و تلخ تر نسبت به عربیکا دارد، در عوض عربیکا شیرین تر و عطر و طعم میوه ای تری دارد.

کافئین کدام قهوه بیشتر است
 
                                                                           دان عربیکا و دان ربوستا

در رقابت میزان کافئین در دانه های عربیکا و ربوستا، عربیکا مغلوب ربوستا است. ربوستا تقریبا دو برابر عربیکا کافئین دارد.

تاثیر میزان برشتگی بر کافئین

در تفکر عامیانه در خصوص برشتگی قهوه، بر این باور اند که قهوه تیره برشته شده کافئین بیشتری دارد! برخی دیگر هم فکر می کنند قهوه روشن برشته شده کافئین بیشتری دارد! باید بگوییم تقریبا هر دو تفکر اشتباه است! قضیه به این سادگی ها هم نیست!

کافئین کدام قهوه بیشتر است1
رست تیره تر سبک تر است و به اعزای هر گرم تعداد دانه بیشتری را شامل می شودهنگامی که قهوه رست می شود برخی از موارد از درون قهوه استخراج می شود و هر دانه حجیم تر می شود، قهوه های تیره زمان بیشتری را در مرحله برشته شدن گذرانده اند و موارد بیشتری را از دست داده اند بنابراین قهوه های تیره ترسبک تر و حجیم تر شده اند.

پس 200 گرم قهوه تیره برشته شده، حجم بیشتری نسبت به 200 گرم قهوه با برشتگی روشن دارد. توجه کنید”حجم”!وقتی شما برای تهیه قهوه، مقدار پودر قهوه مورد نظر خود را، بر حسب حجم اندازه گیری می کنید (مثلا یک پیمانه) قهوه با برشتگی روشن تر کافئین بیشتری دارد. به این دلیل که تعداد دانه های بیشتری را شامل می شود.

(یعنی یک پیمانه تیره تر و یک پیمانه روشن، روشن برنده است!)

اما وقتی برای اندازه گیری میزان پودر قهوه، وزن پودر مصرفی را در نظر می گیرید، رست تیره تر کافئین بیشتری دارد. دلیل این اتفاق این است که در وزن مساوی تعداد دانه های برشته تیره بیشتر می شود.دیدید گفتم پیچیده تر از این حرف هاست! اگر این گونه نگاه کنید بهتر متوجه می شوید.یک فنجان پر از دانه های قهوه با برشتگی روشن از یک فنجان قهوه برشته تیره، کافئین بیشتری دارد.(وزن قهوه روشن تر بیشتر است. در نتیجه در یک لیوان مساوی تعداد دانه های بیشتری از برشته روشن تر قرار دارد)

کافئین کدام قهوه بیشتر است2
دانه های تیره تر حجیم تر هستند، در لیوان برشته تیره تعداد کمتری دانه قهوه وجود دارد و وزن کمتری نیز دارداما در بررسی با وزن، اگر از هر دو نوع برشتگی 200 گرم کنار هم بگذارید خواهید دید که قهوه تیره تر خیلی بیشتربه نظر می رسد(حجم آن بیشتر است) پس تعداد دانه های بیشتری دارد و کافئین بیشتری نیز دارد.

تاثیر روش های دم آوری

تفکر قالب این گونه است که یک فنجان قهوه اسپرسو کافئین بیشتری نسبت به یک فنجان قهوه فرانسه دارد.اما این گونه نیست. یک فنجان اسپرسو با 42 گرم وزن، 60 الی 80 میلی گرم کافئین دارد.اما یک فنجان قهوه از دستگاه قهوه ساز ،با وزن 226 گرم، 70 تا 140 میلی گرم کافئین دارد.اما اگر این گونه حساب کنیم، اسپرسو کافئین بیشتری دارد. اسپرسو برای هر 30 گرم 43 تا 55 میلی گرم کافئین دارد. و قهوه ی دستگاه قهوه ساز به اعزای 30 گرم نوشیدنی، تنها 9 الی 18 گرم کافئین دارد.بنابراین کدام نوع دم آوری کافئین بیشتری دارد؟

این موضوع به موارد بیشتری وابسته است. مثلا ممکن است در تهیه قهوه با دستگاه، بخواهید قهوه و آب را بیشتر باهم هم نشین نگهدارید! یا ممکن است فنجان اسپرسوی شما بیش از 42 گرم باشد! شاید هم از دانه ربوستا برای اسپرسو استفاده کردید!یک شات اسپرسو دابل، کافئین بیشتری از قهوه ی تهیه شده با دستگاه دارد اما اگر باز هم می خواهید پا را فراتر بگذارید بهتراست از قهوه های ربوستا برای دستگاه قهوه ساز استفاده نمایید.

ممنون از توجه شما. حتما با نظرات خود ما را یاری کنید.                                                   

منبع: HomeGround

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا