آموزش خانه داری هتلآموزش هتلداریمقالات

“بررسي تأثير خانه­ داري در ارتقاي يك هتل

4.6/5 - (26 امتیاز)

“بررسي تأثير خانه­ داري در ارتقاي يك هتل(آپدیت)

“بررسي تأثير بخش خانه­داري در ارتقاي اقتصادي يك هتل پنج ستاره ساحلي”

مقدمه

در عصري كه ما زندگي مي­كنيم سفر چه به صورت داخلي و چه خارجي و به هر قصدي، جاي مهمي را در زندگي ملت­ها باز كرده است.گردشگران با هدف و برنامه­ريزي در جستجوي نياز­هاي خود در نقطه مقصد به دنبال افزايش مطلوبيت سفر هستند چرا كه امروزه گردشگري آداب خاص خود را مي­طلبد.

“در گذشته زماني كه مسافران قصد سفر مي­كردند تحمل و رنج سفر را پيش­بيني مي­كردند و بعد عازم سفر مي­شدند اما مسافران امروزي بيشتر به قصد تفريح، رفع خستگي و تجديد قوا اقدام به سفر مي­كنند و قبل از سفر از آگاهي­هاي لازم برخوردارند”( اصغر ‍ژيان دربندي) و مي­دانند كه دست­يابي به مراكز اقامتي و گردشگري از واجبات سفر بوده و آن مراكز مي­توانند وسايل آسايش و راحتيرا هر چه بهتر و با كيفيت­ تر فراهم آورند.

بنابراين هر مسافري نيازمند مكاني براي اسكان موقت در مقصد گردشگري است.

يكي از مكان­هاي اقامتي مسافران، هتل مي­باشد. علل و انگيزه­هايي كه يك مسافر را به سمت هتل هدايت مي­كند گوناگون است،”يكي از اين علت­ها اثرات وجودي بخش خانه­داري هتل­ها است كه مي­تواند وسايل دلبستگي و تعلق خاطر ميهمانان را نسبت به هتل فراهم آورد و هم می­‌تواند از کارهای خانه‌داری آنقدر سطحی و كلي بگذرد که حالت و روحیه­ي انزجار و بیزاری در مشتریان ایجاد كند” (مجله الكترونيكي ويستا)،

به همین علت بخش خانه‌داری را یکی از قسمت‌های مهم هتل می‌دانیم كه مي­تواند نقش بسيار تأثيرگذاري براي هتل و مهمانان هتل داشته باشد.

حال اين سؤال در ذهن پديدار مي­شود كه آيا بخش خانه­ داري مي­تواند سبب ارتقاي اقتصادي هتل شود ؟

اگر پاسخ مثبت است كدام عوامل در اين بخش مي­تواند تأثيرگذار باشد ؟

و مديريت هتل و سرپرست خانه ­داري چه برنامه ­هايي را براي رسيدن به اين مهم پيش خواهند گرفت ؟

در اين مقاله سعي بر آن است تا به سؤال­هاي فوق پاسخ داده شود و همچنين دريابيم يك بخش خانه ­داري چگونه مي­تواند در حد عالي و خوب عمل كند. براي اين منظور يك هتل فرضي را در نظر مي­گيريم و راهكارها و برنامه ­هاي كاربردي را براي آن به كار مي­بريم.در صنعت هتلداري عصر حاضر، اگر هدف هتل را رسيدن به سودي كه از بخش خانه­ داري عايد هتل مي­شود قرار بدهيم بايد براي آن برنامه ­ريزي طولاني مدت و هدفمند داشته باشيم.

اين برنامه ­ريزي بايد با پيشرفت صنعت و تغييرات در دنيا هماهنگي داشته باشد تا بتواند نياز­هاي مهمانان و مشتريان را برطرف نمايد.براي اين منظور بهتر است واحد خانه­داري مدير و سرپرستاني را دارا باشد كه بتوانند عملكرد مناسبي با مؤثرترين راهكارها ارائه دهند و پرسنلي كه آن­ها را به مرحله­ ي اجرا برسانند.

براي درك بهتر به كار بستن برنامه ­هاي اجرايي در بخش خانه­داري هتل؛ يك هتل فرضي پنج ستاره كه در ساحل واقع شده است را در نظر مي­گيريم و هر آنچه كه بخش خانه­ داري نياز دارد تا بتواند در حد خوبي عمل كرده و تعداد زيادي مشتري راضي داشته باشد در آن به كار مي­بريم. بنابراين در ادامه شناسنامه هتل را معرفي خواهيم كرد.

شناسنامه هتل

نام هتل : ميشا (گل هميشه بهار)

تعداد ستاره :

تعداد طبقات : 12

تعداد اتاق : 223

ظرفيت اتاق­ها: 595 نفر

تعداد تختخواب : 192

تخت اضافه : 91

نوع اتاق­ها به همراه تعدادشان :

double(127) – twindouble(24) – connected room(16) – suite(8) – royal suite(31) – apartment (9) – vip(4) – fiesta room(4)

تعداد اتاق­هاي هرطبقه:

طبقه 3 تا 10 (200 اتاق)، طبقه 11 (19 اتاق)، طبقه 12 (4 اتاق).

View اتاق­ها : رو به ساحل – رو به كوه

تعداد آسانسورها: مخصوص مهمانان vip (1)، مخصوص پرسنل خانه­داري (1)، مخصوص مهمانان (8).

مساحت و متراژ ساختمان هتل : 36000 متر مربع

مساحت و متراژ حياط و ساحل اختصاصي هتل : 3500 مترمربع

محل و موقعيت جغرافيايي : در كنار ساحل خزر قرار دارد و فاصله­ي هتل تا فرودگاه 40 كيلومتر است.

آموزش خانه داری یا اتاقداریامكانات اتاق :

خط تلفن مستقيم، يخچال، تلويزيون، ميني­بار، كمد لباس، روم سرويس 24 ساعته، ميز آرايش با آيينه، ميز تحرير، سيستم گرمايشي و سرمايشي، سيستم تهويه مطبوع، گاو صندوق، دستشويي، حمام، وان، سشوار،كولر، برق 220 ولت، دسترسي به اينترنت بي­سيم …

امكانات هتل :

لابي، سالن بيليارد، رستوران سنتي، رستوران دريايي، فست­فود، كافي­شاپ، چايخانه سنتي، سالن ورزشي و بدنسازي، پاركينگ،استخر، سونا، جكوزي، ماساژ، اينترنت، نمازخانه، سالن سينما، سالن صبحانه، فروشگاه، آرايشگاه، سوپرماركت، واليبال ساحلي، سالن همايش، سالن تشريفات، سالن بازي كودكان، دكتر،گيم­نت، سالن مطالعه، آلاچيق و فضاي سبز، جت اسكي، تاكسي سرويس،ترانسفر درون­شهري و برون­شهري، صندوق امانات اختصاصي، بانك، پارك كودكان …

تعداد پرده ها: 324

تعداد تختهاي 2 نفره: 212

تعداد تختهاي 1 نفره: 80

تعداد انبار­ها: 3

انبار ملزومات پارچه­اي، انبار ملزومات خانه­داري (نظافت)، انبار ملزومات در هر طبقه.

1. در انبار ملزومات لوازم پارچه­اي، تجهيزات انبار و لباس كار كاركنان قرار مي­گيرد.

2. در انبار ملزومات خانه­داري ابزارهاي نظافت و مواد شوينده قرار مي­گيرد.

3. در انبار هر طبق تركيبي از موارد بالا كه مورد نياز روزانه پرسنل خانه­داري در طبقات است قرار مي­گيرد.

همچنين تعدادي اسپري حشره­كش براي مبارزه با حشرات نيز بايد در انبارها موجود باشد.مقدار ذخيره اين ملزومات در انبارها 4 برابر افزايش خواهد داشت.

ملزومات هر اتاق به همراه تعدادشان:

ملزومات

Double

127

Twindouble

24

connected room 16

Suit

8

royal suit

31

Apartment

9

Vip

4

fiesta room

4

جمع

ليوان   آب

254

48

64

16

62

36

16

8

504

رو   تختي 1 نفره

48

32

80

رو   تختي 2 نفره

254

32

16

62

36

16

8

424

ملحفه   1 نفره

48

32

80

ملحفه   2 نفره

254

32

16

62

36

16

8

424

رو   بالشتي

254

48

64

16

62

36

16

8

504

بالشت

254

48

64

16

62

36

16

8

504

حوله   حمام

254

48

64

16

62

36

16

8

504

حوله   صورت

254

48

64

16

62

36

16

8

504

حوله   كف حمام

127

24

64

8

31

9

4

4

223

چوب   لباسي

508

96

256

32

412

36

16

16

1372

دمپايي   رو فرشي

254

48

64

16

62

36

16

8

504

دمپايي   حمام

127

24

64

8

31

9

4

4

223

صابون

254

48

64

16

62

36

16

8

504

شامپو

254

48

64

16

62

36

16

8

504

تيغ

254

48

64

16

62

36

16

8

504

مسواك

254

48

64

16

62

36

16

8

504

كاغذ   توالت

127

24

64

8

31

9

4

4

223

خمير   دندان

254

48

64

16

62

36

16

8

504

سطل   زباله حمام

127

24

64

8

31

9

4

4

223

سطل   زباله اتاق

127

24

32

8

31

18

4

4

232

كيسه   زباله

254

48

64

24

24

36

36

16

502

پرده   حمام

127

24

64

8

31

9

4

4

223

نوع آنكارد كردن ملحفه: استاندارد (2 ملحفه­اي)

نوع شوينده­ها:

شوينده ­ها به 3 دسته تقسيم مي­شوند:

1) آب: متداولترين ماده شوينده است . آب سبك زودتر از آب سنگين اثر پاك­ كنندگي دراد.

2) ساينده­ها: لكه ­هاي چسبنده را از بين مي­برند.شامل پودر­هاي پاك كننده و درخشان كننده، سفيدكننده­ ها

3) جلادهنده­ ها: موجب درخشندگي مي­شود.

در هتل ميشود علاوه بر اين كه از مواد شوينده صنعتي كه آسيب­ رساني كمتري دارند و قدرت پاك­ كنندگي ملايم تري هستند

از مواد طبيعي نيز به صورت دوره­اي استفاده مي­شود كه شامل موارد زير مي­باشد:

1. شوينده­هاي صنعتي:

پودر صابون، كف­شور، شيشه­شور، انواع پودر لباسشويي، شامپو فرش، پاك كننده­هاي چند منظوره، پاك كننده­هاي مايع و … .

2. شوينده­هاي طبيعي:

v سركه سفيد ( براي پنجره‌ها، شيشه­ ها، كف، ديوار، وان، سينك توالت)اگر یک چهارم فنجان سرکه را با ۲ فنجان آب مخلوط کنیم و کمی صابون مایع به آن اضافه كرده و آن محلول را در یک اسپری آب‌پاش بریزیم و روی پنجره‌ها و شيشه­ ها به وسيله روزنامه استفاده كنيم کاملا براق و تمیز مي­شود.

v صابون مايع ( براي مبل‌ها، سراميك،)

برای تمیز کردن مبل‌ها به اندازه یک قاشق صابون مایع را در یک لیتر آب گرم حل کنیم و با اسفنج آن را خیس كرده روی مبل مي­كشيم و بعد با یک پارچه نرم مبل را خشک مي­كنيم. این محلول مثل شامپو فرش عمل می‌کند.

v جوش شیرین (براي ديوار ، مبل چرمي)

براي پاك كردن لكه­ها و از بين بردن بوي بد.

v روغن (وسايل چوبي)

برای جلوگیری از خشک‌شدن یا ترک‌خوردن وسایل چوبی.

v گاز اوزون (استخر)

در اين روش، آب ابتدا از مجاورت اشعه ماوراء بنفش عبور کرده و سپس به آب گاز اوزون توليد شده تزريق می گردد. دراين روش آب کاملاًپاک وضدعفونی شده واکسيژن حل شده درآن آب را از مطلوبيت ويژه ای برخوردار می نمايد.

v نمك

برای تمیز کردن گل‌های مصنوعی آنها را در یک کیسه پلاستیکی گذاشته و کمی نمک در کیسه مي­ريزيم، درب کیسه را بسته و آن را چند بار به‌شدت تکان مي­دهيم. نمک گرد و خاک را از بین خواهد برد.

v آبليمو ( براي شيرآلات)

برای مبارزه با کدر شدن لوله ­ها.

كاربرد مواد شوينده به 2 دسته تقسيم مي­شود:

1. براي نظافت اتاق­ها و فضاهاي عمومي

2. براي شست­و­شو و نظافت در قسمت لاندري

در قدم نخست مهم­ترين كاري كه براي بخش خانه­داري انجام مي­دهيم هدف­گذاري است؛ بنابراين هدف واحد خانه­داري هتل ميشا ارائه ­ي اتاق­هايي با سرويس كامل و نظافتي مطابق با اصول و استاندارد + كليه­ ي اماكن عمومي هتل است.در قدم دوم به عامل­ها و عوامل يا عناصري توجه مي­كنيم كه موجب تقويت و افزايش بهره­ وري بخش خانه­ داري مي­شود. برخي از آن­ها ممكن است به ظاهر مهم نباشند يا به آن­ها توجهي نشود اما به نوعي تأثير گذار هستند.

اين عناصر عبارتند از :

­ محيط كار

پرسنل بخش خانه­داري هتل بهتر است در مكان و محيطي فعاليت كنند كه فضاي آن دلگير و كوچك نباشد بلكه دلپذير و نشاط آور باشد؛  به نوعي محيط كاري بتواند تأثير مثبتي بر روحيه كاركنان اين بخش بگذارد و بتوانند به راحتي و با علاقه بيشتري كار كنند.اين محيط بايد داراي روشنايي مناسبي باشد تا كارها با ايمني و به نحو صحيحي صورت گيرد.

همچنين نبايد از تأثيرات رنگ و دكور مناسب محل كار غافل بود چرا كه توجه به اين امر، بازدهي كاركنان را بالا مي­برد.براي راحتي پرسنل خانه­داري لازم است سيستم تهويه براي كنترل درجه حرارت هوا و رطوبت در شرايط كاري موجود تعبيه شود.

بنابراين محيط كاري هتل ميشا در طبقه­ ي

1- با محيطي دلپذير متأثر از رنگ­آميزي و طراحي، روشنايي، تهويه، فضاي مناسب كاري، وسايل كار مناسب و ديگر شرايط استانداردديگر خواهد بود تا بر رفتار كاري كاركنان اثر گذاشته و رضايت آنان از محيط كار حاصل آيد.

پرسنل

يك هتل پنج ستاره آراستگي و نظمي دارد كه در نظر مهمان خوب جلوه مي­كند و احساس راحتي براي او به وجود مي­ آورد.براي نظافت بهتر و با كيفيت ­تري نيازمند پرسنلي هستيم كه هر يك مسؤليتي خاص بر عهده دارند به عبارت ديگر مديريت با درنظر گرفتن اهداف هتل طي برنامه­ ريزي نسبت به كارهايي كه در بخش خانه­ داري بايد صورت گيرد مسؤليت­ها را تقسيم­ بندي مي­كندمثلاً مسؤل قسمت خشكشويي كيست و وظيفه ­ي كاري­ اش چه مي­باشد.

به همين سبب سرپرست خانه­ داري بايد كارهايي كه قرار است توسط پرسنل صورت گيرد را مشخص نمايد و بر اساس آن تعداد پرسنل و زمان كاري آن­ها را محاسبه كند. به اين ترتيب تعداد پرسنل در بخش ­خانه­داري هتل ميشا را طبق چارت سازمان ي­اش كه در بالا به طور كامل نشان داده شد

پرسنل در نظر مي­گيريم البته به جز خانه­ داران قسمت اتاق­ها و نظافت­چي­ هاي اماكن عمومي كه تعدادشان به صورت زير است:

تعداد maid ، house man و دستيار در هر طبقه 6 نفر در يك شيفت كاري 8 ساعته؛ كه در اين 12 طبقه به 69 نفر در يك شيفت كارينياز است. هر طبقه يك سوپروايزر دارد كه در هتل ميشا به 12 سوپروايزر در طبقات هتل قرار مي­گيرد.

لباس كاركنان

يونيفرم كاركنان بخش خانه­داري بايد هميشه تميز و پاكيزه باشد زيرا اين پرسنل نشان­دهنده شخصيت هتل مي­باشند و با مهمانان در ارتباط هستند بنابراين توجه به اين مسئله داراي اهميت است؛ همچنين در روحيه­ي كاري كاركنان نيز تأثيرگذار است.

به طور كلي لباس كاركنان اين بخش بايد مشخصات زير را داشته باشد:

1. شیک باشد.

2. تمیز باشد.

3. راحت باشد.

4. مرتب باشد.

5. پارچه آن از جنسی   انتخاب شود که بادوام باشد.

6. رنگ پارچه ثابت باشد.

7. جنس لباس طوری باشد   که شستشوی آن به آسانی انجام شود.

8. به مناسبت فصل، نوع   پارچه نازک یا ضخیم باشد.

9. رنگ پارچه لباس‌ها   شاد و روشن باشد.

10. کفش‌های کارکنان از   نوع بی‌صدا انتخاب شود تا در موقع راه رفتن سرو صدا ایجاد نکند.

11. برای هر یک از   کارکنان هتل باید چند دست يونیفرم تهیه شود تا موقع شستشو بدون يونیفرم نباشند.

تجهيزات و وسايل

در اين قسمت وسايل و تجهيزات را به 2 بخش تقسيم مي­كنيم :

1. وسايل و تجهيزات اتاق

2. وسايل و تجهيزات نظافت

در بخش 1 هتل به وسايل و تجهيزاتي نياز دارد كه بتواند با آن­ها وسايل آسايش مهمان را به وجود آورد و از اين طريق بخشياز نيازها را برطرف نمايد.

بنابراين اين وسايل بايد طوري انتخاب شود كه هم براي هتل با صرفه باشد هم درجه كيفيتي خوبي داشته باشد. به اين موجب ملزومات يك اتاق را بررسي مي­كنيم.

ملحفه: اگر جنس ملحفه­ها تركيبي از نخ و پلي استر باشد خوب است زيرا لك و كثيفي كمتري را جذب خود مي­كند و بعد از شست­شو تا 3 % آب­رفتگي دارد با صرفه است و براي شست­و­شو بين 15 تا 50 % آب نياز دارد.

تشك: تشك فنري تعداد فنرها­ي آن 150 تا 300 باشد و لايه­ي محكمي از جنس پنبه يا ابر(اين امر موجب ايمني تشك در زمان آتش­سوزي حاصل از ته­سيگار مي­شود) بين فنر و بالشتك داشته باشد. همچنين با نوارهاي مخصوصي از كناره تشك تقويت شده باشد.

پتو: پتويي كه وزن سبكي داشته باشد و گرماي بدن را حفظ كند رطوبت را جذب نكند و ضد آتش باشد پتوي خوبي است مانند پتوي نخي.

بالشت: بالشت­هايي با مواد مصنوعي فيبر پلي استر با درجه كيفيت بالا كه هم راحت­تر شسته مي­شوند هم هزينه كمتري دارندو از همه مهمتر افراد كمي به آن حساسيت دارند.همچنين رطوبت را جذب نمي­كند و ضدآتش است.

البته بايد از چند نوع بالشت ديگر نيز در هتل موجود باشد تا چنانچه مهماني نوعي از بالشتي را درخواست كرد به نياز مهمان پاسخ داده شود مانند بالشت­هايي كه با پر غاز درست شده­اند.

رو­تشكي: براي رو تشكي بهتر است از پارچه ­هاي پلي استر استفاده كرد زيرا كمتر از 2% در شست­و­شو افت دارد و ناصافي و سنگيني در آن ايجاد نمي­شود. همچنين ارزان است و رطوبت را به خود جذب نمي­كند و ضد آتش است.

حوله: حوله­اي خوب است كه آب را به راحتي جذب خود كند اين حوله مي­تواند سفيد رنگ و از تركيب پلي استر و نخ باشد. به 3 دسته تقسيم مي­شود :

حوله­ ي حمام، صورت و كف­پوش حمام.

وسايلي مانند تخت خواب، كمد، ميز و صندلي وغيره از جنس چوب باشند بهتر خواهد بود زيرا با توجه به اين كه هتل ميشا در كنار ساحل قرار دارد و چوب در شمال فراوان و ارزان­تر از مناطق ديگر است و نيز رطوبت در آن نفوذ نمي­كند بسيار مناسب خواهد بود.و ديگر ملزومات يك اتاق مانند: موكت، قاليچه، دمپايي (رو فرشي – حمام و دستشويي)، پرده، صابون، شامپو، مسواك، خمير دندان و … .تعداد ملزومات اضافي و ذخيره­اي در هتل ميشا 5 برابر سطح گفته شده مي­باشد؛ چرا كه اين سطح 5 برابر هميشه اجازه مي­دهد يك سطح ذخيره در اتاق­ها، در لاندري، در انبار خانه­ داري هر طبقه، در اتاق خانه­داري و انبار اصلي منسوجات نگه داشته شود.

در بخش 2 پرسنل خانه ­داري نياز به تجهيزاتي دارند كه بتوانند در مدت زمان مناسبي كيفيت قابل ملاحظه­اي را ارائه دهند.

تجهيزات نظافت: به 2 دسته تقسيم مي­شود: 1) دستي 2) الكتريكي

تجهيزات دستي شامل موارد زير مي­شود:

1. دستمال گردگيري

2. انواع برس شستشو

3. جارو

4. خاك‏انداز

5. اسكاچ و ابر

6. دستكش و ماسك

7. سطل نظافت

8. ترولي

بنابراين در هتل ميشا هر يك از ابزارهاي دستي در هر طبقه با ضريب 4 در دسترس خانه­ داران خواهد بود.و تجهيزات الكتريكي شامل موارد زير مي­شود:

1. انواع جاروهاي صنعتي ( به عنوان مثال3 جارو برقي در هر طبقه هتل ميشا موجود خواهد بود.)

2. كف شوي

3. دستگاه شوينده فرش

دانش، مهارت

مسلماً كسي كه دانش تخصصي در كاري را داشته باشد بهتر مي­تواند در حيطه­ي كاري­اش فعاليت كند و كيفيت كاري كه ارائه مي­دهد اصولي است. همچنين افرادي كه توانايي انجام كاري را دارند كه در آن تجربه داشته­اند و مهارتي را كسب كرده­اند در انجام امور آگاهانه و خوب عمل خواهند كرد. سرپرستان خانه­ داري هتل ميشا پرسنلي با دانش تخصصي هستند و ديگر كاركنان تركيبي از دانش تخصصي و با تجربه خواهند بود.( به نوعي ماهر)

آموزش

يكي از موارد مهم كه امروزه در هر كاري به آن توجه مي­شود مسئله آموزش پرسنل است. به اين سبب سرپرست بايد دوره­هايي را جهت آموزش به پرسنل اختصاص دهد.اين آموزش­ها مي­تواند در سطوح مختلفي صورت گيرد به عنوان نمونه شيوه­ي كار با ماشين­هاي جديد مثل جاروبرقي، شيوه­ ي صحيح و جديد كارهاي خانه­ داري، طرز رفتار مناسب با مهمانان، طرز استفاده از مواد و مقدار آن و … .

زمان

شعاري در رابطه با زمان وجود دارد كه مي­گويد ” زمان پول است”. تعيين زمان مناسب براي انجام هركاري در بخش خانه ­داري مقداركار و هزينه­ ي آن را نشان خواهد داد.  بنابراين در هتل ميشا زمان لازم براي نظافت 15 اتاق در يك شيفت كاري 8 ساعته با توجه به ابعاد اتاق تقسيم­ بندي و لحاظ مي­شود. براي تعيين زمان بايد به اين نكته توجه داشت كه هر چقدر تعداد اتاق­هاي نظافت شده بيشتر شود كيفيت نظافت آخرين اتاق­ها كمتر مي­شود.

انگيزه

طبق نظريه­ي التون مايو (اقطائي، فرشيدي،1390، ص74) : “مديراني كه هر كارمندي را به عنوان يك شخص خاص در نظر مي­گيرند، نتايج كاري بهتري به دست مي­آورند تا آن­هايي كه با كارمندان به عنوان يك گروه رفتار مي­كنند” كه يك نظريه­ي انگيزشي است؛ مدير و سرپرست بايد جهت بهره­وري اين بخش تشويقاتي را براي پرسنل در نظر بگيرند؛ طي مصاحبه خانم كاظمي در اين رابطه بيان كردند: ” نيرويي كه انگيزه نداشته باشد كار خود را به درستي انجام نمي­دهد.”و زماني كه تلاش­هاي پرسنل خود را در انجام امور مربوطه شناسايي كردند آن مهارت­ها و استعداد­ها را شكوفا كنند و از آن­ها بهرهجويند و بعد از آن نيز تشويقاتي را براي پرسنل لحاظ كنند. به عنوان نمونه يك هتل ممكن است حقوق بيشتري را در قبال افزايش تعداد اتاق­هاي نظافت شده با كيفيت خوب به پرسنل بپردازد.

در هتل ميشا كاركنان بخش خانه­داري تشويق به حقوق بيشتر در قبال بالا بردن سطح تحصيلات يا افزايش اطلاعات كاري در راندمان كار خواهند شد كه مي­تواند ابزاري براي كنترل هزينه­ها باشد زيرا از قابليت­هاي كاركنان به نحو مطلوبي استفاده مي­شود.

مديريت بخش خانه داري 5 وظيفه مهم را عهده دار است :

1. برنامه ریزی

2. سازماندهی

3. ستاد سازی

4. هدایت کردن

5. کنترل نیروها و سازمان

معاون خانه­ داري

جانشين مدير است. اين فرد بين مديريت و كاركنان بخش خانه­داري ارتباط كاري برقرار مي­كند و برنامه روزانه پرسنل را تهيه و تنظيم مي­كند و بر كار پرسنل نظارت مي­كند.

انباردار

تخصص در شناخت مواد مصرفي و اندازه آن­ها از جمله لوازم و ابزار نظافتي، انواع پارچه و انواع لوازم اتاق را بر عهده دارد.

اتاقدار

نظافت و زيباسازي اتاق­ها، حمام­ها، راهروها و تمامي فضاي عمومي هتل را بر عهده دارد.

بخش آموزش خانه داری یا اتاقداریخانه­ داري و افزايش درآمد هتل

طبق نظريه­ي ريچارد اوليور (فهیمه پرکم، 1385، وب سايت مقاله دات نت www.maghaleh.net/content-883.html) : “وفاداري؛ به يك تعهد قوي براي خريد مجدد يك محصول يا يك خدمت برتر در آينده اطلاق مي­شود، به صورتي كه همان مارك يا محصولعلي­رغم تأثيرات و تلاش­هاي بازاريابي بالقوه رقبا، خريداري گردد” زماني كه مهمان هتلي را با محيطي منظم، پاكيزه و نظافت شده و عاري از هر گونه كثيفي مشاهده كند پي به كار و تلاش پرسنل خانه­داري خواهد برد و در اين صورت است كه به هتل بر مي­گردد،با رضايت خود مهمانان ديگري را به هتل معرفي مي­كنند، به پرسنل انعام مي­دهند (پرسنل تيپ­ساز نشان مي­دهد هتل، هتلي موفق است و در جلب رضايت مهمانان تلاش مي­كند.) و در نهايت حمايت شغلي (يعني يك مدير ممكن است از عهده­ي همه­ي كارها در زمان شلوغيبر نيايد در اين زمان به همكاران با تجربه مثل سوپروايزرها نياز دارد.) را براي پرسنل به همراه خواهد داشت.

در هر شغلي كنترل هزينه ­ها موجب افزايش درآمد مي­شود در هتل و شغل هتلداري نيز اينگونه است. علاوه بر عناصري كه در مطالب قبلي ذكر گرديد عواملي در كنترل هزينه­ها نقش دارند كه آن­ها را به تفكيك توضيح مي­دهيم.

كنترل هزينه­ ها كه شامل موارد زير مي­باشد :

1. اتلاف انرژي

پرسنل بخش خانه­داري نبايد به انجام كارهاي تكراري گماشته شوند بلكه سرپرست بايد برنامه­اي متنوع براي كاركنان داشته باشد تا از كار خسته نشوند.همچنين بهتر است براي جلوگيري از اتلاف انرژي نيروي كار از تكنولوژي پيشرفته استفاده شود.

2. اسراف در مصرف مواد

براي جلوگيري از اسراف مواد بايد شيوه­هاي درست مصرف كردن مواد را به پرسنل خانه­داري آموزش داد چرا كه اسراف در مصرفمواد به هتل ضرر اقتصادي خواهد زد اما اگر در اندازه مواد، نوع مواد و كيفيت مواد در هنگام كار توجه شود يك استفاده صحيح و منطقي خواهد بود.

3. استفاده مطلوب از استعداد پرسنل

مديران موفق، مديراني هستند كه استعداد كاركنان خود را شناسايي كرده و از آن­ها استفاده كند . براي اين منظور بايد از زمان استخدام فرد را مورد ارزشيابي قرار دهد و هر چند وقت يك بار عملكرد اين فرد را مشاهده كند و توانايي و مهارتش را در انجام امور كشف كند و او را به كار ي بگمارد كه در آن مي­تواند استعدادهايش را شكوفا كند و هچنين در اين مسير اين فرد را مورد تشويق قرار دهد تا انگيزه­ي كار برايش حاصل گردد.

4. جلوگيري از اتلاف وقت

مدير و سرپرست براي جلوگيري از اتلاف وقت بايد چرخه­ي كاري با توجه به يك زمان مشخص را به پرسنل آموزش دهد.علاوه بر اين وسايل پيشرفته نظافت را نيز بايد در اختيار پرسنل قرار دهند.

5. جلوگيري از هزينه ­هاي زايد

براي كاهش هزينه­ هاي اضافي بايد به استفاده­ي بي­رويه از برخي مواد توجه نمود. به عنوان مثال زماني كه تسهيلاتي مانند صابون را براي مهمان در نظر مي­گيريم مسلماً مهمان بعدي از آن صابون استفاده نخواهد كردو در هنگام نظافت دور ريخته مي­شود پس بهتر آن است كه از صابون مصرف مايع باشد و بعد از رفن مهمان فقط ظرف آن پر شود.

راهكارها:

1. بازيافت برخي زباله­ها و استفاده از آن­ها.

2.  Saving energi يعني در مدت زمان مقتضي انرژي كمتري مصرف شود.

3. خريد لوازمي كه داراي بالاترين بهره­وري و كارآيي باشد.

4. انتخاب ملزومات متناسب با شرايط محيطي كه مدت زمان بيشتري عمر كنند.

منابع

1. اقطايي، علي، مهرداد فرشيدي، (1390)، مديريت خانه­داري در هتل، انتشارات مهكامه، تهران

2. كاظمي، بابك، (1390)، بهداشت كار و ايمني در صنعت هتلداري و گردشگري، برآيند پوشش،تهران

3. رحيمي، علي­رضا، (1383)، خانه­داري هتل، جهانتاب، تهران

4. مرتضی،(1391)، مواد شوينده طبيعي، وب سايت ميهن­فا،

http://mihanfa.com/health/%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%af%d8%b4%d9%88%db%8c%d9%86%d8%af%d9%87-%d8%b7%d8%a8%db%8c%d8%b9%db%8c/#ixzz26wkgvGI0

5. معلم، سیدعلی، (1391)، وبلاگ http://118900.blogfa.com/post/369

6. بي­نا، (1391)، آشنايي با واحد خانه­داري در هتل، وب سايت كتابخانه تخصصي حج،

http://hajj.ir/hadjwebui/library/wfViewBookPage.aspx?bookId=1590&pageNumber=3#id-6

7. بي­نا، (1391)، خانه ­داري، وب سايت مجله الكترونيكي ويستا،

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا