آموزش رستورانآموزش هتلداریمقالات

چگونه یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم؟

4.8/5 - (25 امتیاز)
چگونه یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم؟

بعد از اینکه شما رستوران خودتون رو راه‌اندازی می‌کنید، بدون شک یک سری مسائل جدید براتون پیش می‌آید!صرف‌نظر از اینکه شما بهترین ایده رو واسه رستوران‌تون داشتید یا بهترین دستور پخت غذا در اختیار سرآشپزتون و یا هزار تا مورد که بهش به عنوان مدیر رستوران می‌بالید؛ باید در نظر داشته باشید که هیچ کدوم از اینها، موفقیت شما رو تضمین نمی‌کنند.

حقیقت این است؛ صنعت رستوران‌داری بسـیار پر ریسک است.

یک مطالعه در دانشگاه کرنل آمریکا (Cornell) که معتبرترین دانشگاه برای صنعت مهمان‌نوازی (Hospitality Industry) در دنیاست، نشان می‌دهد که تقریباً یک چهار رستوران‌هایی که به تازگی راه‌اندازی می‌شوند، در همان سال اول افتتاح ورشکست می‌شوند. جالب اینجاست که بدانید این نسبت در سال دوم دو برابر است! این یعنی نیمی از رستوران‌هایی که در سال دوم افتتاح خود هستند در معرض ورشکستگی قرار دارند.

البته باید در نظر داشت این پژوهش در آمریکا انجام شده ولی نتایج در ایران هم تفاوت آنچنانی ندارد. رشد بسیار زیاد رستوران‌های سطح شهر تهران و بسیاری از شهرهای بزرگ، نزدیک به اشباع شدن این صنعت را نیز گوشزد می‌کند و هر چه به این سمت حرکت کنیم، کار رستوران‌دارهای تازه‌کار سخت‌تر و پیچیده‌تر میشود.

حتی رستوران‌هایی هم که 2 سال اول را با موفقیت پشت سر می‌گذارند و از گزند حوادث گذر می‌کنند، هر چه جلوتر می‌روند، با معضلات و روندهای جدیدتری روبرو می‌شوند که ممکن است کسب و کارشانرا به خطر بیاندازد.

در این مقاله سعی دارم مدیران رستوران‌ها را با پیشنهاداتی روبرو کنم که به کسب‌وکارشان کمک می‌کند. با هم این موارد را بررسی می‌کنیم.

برای ساعات طولانی آماده شوید: موفقیت در صنعت رستوران‌داری مستلزم یک تعهد کاری قوی است.

بطور معمول، مدیران رستوران در هفته در حدود 90 ساعت وقت برای کارشان در محیط رستوران صرف می‌کنند! این یعنی دو برابر 44 ساعت حد مجاز کار در هفته. همین امر نشان‌دهنده زمان‌بر بودن و تعهد آور بودن کار در صنعت رستوران‌داری است. کار رستوران تعطیلی‌بردار نیست، صبح، ظهر و شب.. شما باید با جون و دل برای آن وقت بگذارید.

در ادامه چند ساعتی از کار یک مدیر رستوران را با هم مرور می‌کنیم.

6 صبح    رسیدن به رستوران
6:30    از نظافت کف آشپزخانه مطمئن شوید و اگر تمیزی راضی‌کننده نیست دست به کار شوید!
6:55    صورت اموال را چک کنید و اگر کم و کسری بود، بر اساس مدل کنترل هزینه رستوران‌تان سفارش دهید.
7:45    برگه‌های سفارشات را در جا مخصوص‌شان قرار دهید.
8:00    وجوه صندوق‌ها و گاوصندوق را بررسی نمایید. در صورت لزوم وجوه نقد را به حساب بانکی‌تان واریز می‌کنید.
9:00    کارمندان شیفت صبح وارد رستوران می‌شوند.
9:35    یکی از کارکنان با خواب‌آلودگی وارد می‌شود، به او یک تذکر شفاهی می‌دهید.
9:45    یکی از کارکنان با 45 دقیقه تأخیر می‌آید. به او یک تذکر کتبی می‌دهید.
10:00    یکی از کارکنان نیامده، با او تماس می‌گیرید یا بر روی پیغام‌گیرش پیام می‌گذارید.
10:00    به دو نفر از پرسنل شیفت بعد از ظهر تماس می‌گیرید تا یکی جای فرد غایب را پر کند.
10:30    جلسه توجیهی روزانه‌تان را با کارکنان برگزار می‌کنید.
11:00    درب رستوران را برای پذیرایی نهار باز می‌کنید.

همینطور که می‌بینید، ظرف مدت کوتاهی مدیر رستوران باید چند اتفاق را مدیریت کند!

هماهنگی کارکنانی که نیامده‌اند، واریز پول به حساب و … این نشاندهنده حجم کار بالاست که بدون شک بدون برنامه‌ریزی قبلی مدیر رستوران از پس آن بر نمی‌آید.

حسابدار خود باشید

اغلب مدیران رستوران، ذهنیت قبلی نسبت به حسابداری رستورانی ندارند. باید بدانید که این مدیریت مالی فرق زیادی با سایر کسب و کارها ندارد، شما بایستی حجم سرمایه‌گذاری، بودجه‌های اجرایی و خرید‌های روزانه و هفتگی، کنترل هزینه با آنچه پیش‌تر بحث شد (مقاله هفته گذشته)، حقوق پرسنل و از همه مهمتر پیش‌بینی درآمد آشنا باشید و بطور نظام‌یافته حساب رستوران‌تان را رصد کنید و مراقب سود زیان‌تان باشید.اینجاست که سبک مدیریت سنتی شمارش دخل و خرج رنگ می‌بازد.

ریسک‌تان را مدیریت کنید

حواستون به بهداشت، احترام به مشتری، کنترل مهمان ناراضی، مسمومیت و خیلی چیزهای دیگه باشه. هر کدوم از مشکلاتی که از قبل به ریسک آنها فکر نکردین می‌تونه به دردسر بزرگی تبدیل بشه.این هفته، مطلب رو با عنوان « چگونه یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم» رو آغاز کردیم و هفته‌های آینده بطور مفصل بحث‌های مختلف اون رو بررسی و به تفصیل مرور می‌کنیم.

چگونه یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم؟

در مطلب گذشته « چگونه یک رستوران را بدون شکست راه‌اندازی کنیم؟» به مباحثی اشاره کردیم که بطور کلی یک مدیر رستوران در آغاز کار خود یا بهتر بگم تا آخر عمر کاری خود در رستوران با آن سر و کار دارد و بسیار حائز اهمیت است. در مطلب پیش‌رو قصد داریم مباحث بیشتری رو مورد بررسی قرار بدیم. توصیه می‌کنم اگر سودای راه‌اندازی یک رستوران رو در سر می‌پرورونید حتماً این سری از مطالب رو دنبال کنید.

رستوران‌تان را با اشتیاق مدیریت کنید

با وجود اینکه در مطلب شماره قبل صحبت از کار سخت و ساعات کاری مدیر رستوران صحبت کردیم، باید در نظر داشته باشید که یکی از مواردی که علاوه بر سخت‌کاری مورد نیاز است، کار با اشتیاق است. اگر اشتیاق در کار رستوران نباشد، یک مدیر ظرف مدت کوتاهی بخاطر حجم بالای کار، ساعات کاری زیاد و مشکلاتی که هر روز بروز می‌کند؛ خسته می‌شود و اگر کار را رها نکند، بدون شک آنرا با کیفیت کمتری دنبال می‌کند. پس در نظر داشته باشید که مدیریت یک رستوران بدون اشتیاق واقعی به کاری که در حال انجام است خوب از آب در نمی‌آید.

رقبایتان را زیرچشم داشته باشید

یکی از نکات مدیریتی که بسیار حائز اهمیت است، نگاه تبدیل تهدید به فرصت است. اگر یک مدیر بتواند تهدیدات پیرامون خود را به فرصت تبدیل کند، بدون شک یکی از عناصر اصلی موفقیت را خواهد داشت.

برای مثال، وجود رستوران‌هایی که در اطراف رستوران شما و در شعاع 2 کیلومتری رستوران شما واقع شده‌اند، می‌تواند شانسی برای شما باشد. اما چطور!؟یک مدیر حرفه‌ای رستوران، می‌بایست شش‌دانگ حواسش را به کار رقبایش باشد!

او می‌بایست نه تنها کار رستوران‌های هم‌قد و قواره خودش را زیر ذرّه‌بین قرار دهد، بلکه بایستی کار بقیه رستوران‌های هم‌جوار که حتی ممکن است از لحاظ سطح خدمات در رده پایین‌تر و بالاتری نیز قرار دارند را هم مورد توجه قرار دهد.

البته سطح میزان این توجه متناسب با کلاس رستوران است. برای مثال یک رستوران سطح بالا با سرویس فرانسوی (fine dining) کار زیادی به کبابی بیرون‌بر یک کیلومتر آنطرف‌تر ندارد.

اما باید در نظر داشت که توجه دائمی به رقبا و یا حتی به ظاهر رقیببان و فراتر از آن، رستوران‌های تازه‌تأسیسی که در نزدیکی رستوران شما راه‌اندازی شده‌اند، بسیار مهم است. حال یک مدیر خوب چگونه باید از تهدید تازه‌واردین بهره‌برداری کند. پاسخ روشن به این پرسش این است:

متمایز باشد و تمایزتان را حفظ کنید!

بنشینید و فکر کندی، شما مدیر رستوران هستید، بین شما و رقبایتان چه فرقی است؟

بین منوی شما، آشپز شما، سرویس و میزبانان شما با رستوران‌های رقیب همجوار چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

این تمایزات را هر چه که هست و هر کدامشان که باعث می‌شود مشتری شما را انتخاب کند، روی کاغذ بنویسید و برای بهبود و پر رنگ کردن آن گام بردارید. مانندِ این که شما یک غذای خاص و خوشمزه دارید، بر روی آن تمرکز کنید، در تبلیغات‌تان به آن اشاره کنید، از آن بسیار یاد کنید و به میزبانان سفارش کنید آنرا به مهمانان توصیه کنند.

حال اگر تمایز بارزی نیافتید باید چه کار کرد؟

خوب کارتان درآمده! باید این بار اساسی فکر کنید و برعکس عمل کنید. یعنی ببینید رقبایتان چه مشکلاتی دارند،آن مشکلات را در رستوران خود به مزیت‌تان تبدیل کنید. مثلاً اگر میزبانان رستوران رقیب شما اخمو و ناکارآمد هستند، میزبانان حرفه‌ای و خوش‌برخورد استخدام کنید و بکار بگیرید. اگر بیشتر روی این قضیه وقت بگذارید و فکر کنید، به نتایج جالبی می‌رسید.

خوب از تمام این بحث این طور باید نتیجه گرفت که به رقبایتان به جای تهدید به چشم فرصت نگاه کنید. فرصتی که باعث می‌شود شما مزیت‌های خود را توسعه دهید و بر روی تمایزات‌تان تمرکز کنید.

حواستان به اقتصاد باشد

یکی از مواردی که یک مدیر رستوران باید به آن توجه داشته باشد، در نظر داشتن مسائل اقتصادی حاکم بر جامعه است. درست که اقتصاد جامعه خارج از کنترل مدیر رستوران است اما توجه به میزان تورم، بودجه خانوار،خرج‌کرد مردم و سایر فاکتورهای اقتصادی می‌تواند زمینه‌ساز درست‌اندیشی مدیر نسبت به کار باشد. برای مثال، در شرایط تورمی، توجه به مفهوم کنترل هزینه (cost control)  بیش از پیش مشخص می‌شود.
 

مدیریت، مدیریت، و باز هم مدیریت

در نظر بگیرید، شما مدیر هستید، مدیریت دستور دادن نیست، مدیریت تدبیر به خرج دادن و رهبری است. پژوهش‌ها نشان داده است که مهمترین عامل موفقیت یک رستوران «مدیـریـت» است. درست است که در نگاه اول این نکته بدیهی بنظر می‌رسد، اما توجه به  ریزه‌کاری‌ها و علم مدیریت در عمل، رستوران شما را به سمت موفقیت سوق می‌دهد.

صنعت رستوران‌داری موقعیت‌های بیشماری را برای پیشرفت و موفقیت در اختیار شما قرار می‌دهد. همیشه‌ کلی رستوران با ایده و مفهومی جدید در حال راه‌اندازی است، و داستان موفقیت رستوران‌ها حتیدر مکان‌های دور از توده‌های رستورانی به گوش می‌رسد. البته باز باید در نظر گرفت که از هر 4 رستوران، یک همان سال اول بسته می‌شود! پس با چشم باز در این صنعت وارد شوید و تلاش و دانش را چراغ راهتان کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا