کسب و کارکوچینگ

هدف گذاری به روش اسمارت (SMART)+فیلم

4.5/5 - (2 امتیاز)
هدف گذاری به روش اسمارت (SMART)

اگر جزء آن دسته از افراد هستید که برنامه ریزی کرده اید ولی به نتیجه نرسیده اید، هدف گذاری به روش SMART را از دست ندهید.

SMART کلید موفقیت شما در رسیدن به اهدافتان است. اهداف خود را با استفاده از راهنمای سریع زیر بنویسید و هر چند وقت یکبار آن را مرور کنید.

دقت کنید نباید برای برنامه ریزی کردن خیلی وقت زیادی بگذارید زیرا برنامه ریزی طولانی شما را از اصل هدف جا می گذارد.

در مدل هدف‌گذاری SMART، اهداف شما باید دارای ویژگی‌های خاصی باشند تا بتوانید به نقطه مطلوب خود برسید و تیک رسیدن به اهداف خود را بزنید.

کلمه اسمارت SMART از مخفف پنج کلمه انگلیسی تشکیل شده است که هدف ما باید این ویژگی ها را داشته باشد:
    • Specific – معیّن
    • Measurable – قابل‌اندازه‌گیری
    • Attainable – دست‌یافتنی
    • Realistic – واقع‌بینانه
    • Time Based – زمان‌بندی‌شده

۱هدف خود را صریح و شفاف بیان کنید.

اگر قصد دارید اهداف ماه آینده،شش ماه آینده یا سال آینده‌ی خود را تعیین کنید، باید آن‌ها را صریح و روشن مطرح کنید.این کافی نیست که بگویید: “می‌خواهم در شش ماه آینده پیشرفت کنم.”

این پیشرفت را در کدام زمینه در نظر دارید؟ باید به‌قدری اهداف خود را شفاف بنویسید که بدانید دقیقاً چه چیزی را با چه مقدار و چه کیفیتی می‌خواهید.

هدف شما باید واضح و دقیق باشد نه کلی و مبهم. به عنوان مثال نگویید : من میخواهم فروش محصولمان را زیاد کنم. بلکه بگویید من میخواهم فروش محصولمان را از ماهی 10 میلیون به ماهی 20 میلیون برسانم.

۲هدفتان باید قابل‌اندازه‌گیری باشد.

باید بتوانید اندازه بگیرید که چه قدر به سمت هدفتان پیش رفته‌اید معیار رسیدن شما به هدفتان باید قابل‌اندازه‌گیری باشد تا بدانید هر روز و در هر لحظه در چه وضعیتی هستید و چقدر به هدف خود نزدیک شده‌اید.

پیشنهاد می‌کنیم ببینید  ارتباط موثر در كوچينگ

بطور مثال برای رسیدن به هدف مشخص بالا شما تعیین می کنید که باید آمار بازدید سایت خود را از 1000 بازدید کننده به 2000 بازدیده کننده در روز افزایش دهید. یا اینکه تعداد تماس های شما باید از 100 تماس دریافتی در روز به 200 تماس برسد.

 ۳هدف شما باید دست یافتنی باشد

اهدافی را برای خود در نظر بگیرید که دسترسی به آن‌ها امکان‌پذیر باشد. این مورد یکی از مهم‌ترین موضوعات و راز رسیدن یا نرسیدن شما به اهدافتان است. اهداف خودتان را طوری تنظیم کنید که احتمال رسیدن به آن‌ها وجود داشته باشد و از لحاظ منطقی، رسیدن به هدف و موفقیت برای شما ممکن باشد. اهداف شما نباید خیالی باشند و با شرایطی که شما دارید باید مطابقت داشته باشند.

مثلا شما نمی توانید تعداد بازدید روزانه سایت خود را از 1000 بازدید یکدفعه به 20.000 بازدید در روز برسانید و یا اینکه شما نمی توانید با بودجه ای که دارید هزینه تبلیغات ریپورتاژ را بپردازید.

۴اهداف باید مرتبط و مطابق با خواسته شما باشند

اهداف شما باید با سایر اهداف کسب و کار و زندگی شما مطابقت داشته باشد. برای تصمیمی که گرفته اید خصوصیات فردی را در نظر گرفته اید، قابلیت های گروهی رسیدن به آن هدف را دارید؟ سوال اصلی این است که چرا می‌خواهید به آن هدف برسید؟ چه قصدی پشت آن هدف هست و واقعا با رسیدن به آن هدف، مقصود شما برآورده می شود؟

دلایل واقعی و انگیزه خود را پیدا کنید. به عنوان مثال، می خواهم فروش را بیشتر کنم تا به درآمد بیشتر برسم و بتوانم نیازهای خودم را در زندگی تامین کنم یا توانایی ها و تجربه خودم را بیشتر کنم تا موفق تر بشوم و بیشتر دیده شوم.

پیشنهاد می‌کنیم ببینید  دوره فن بیان و سخنوری

توجه داشته باشید ما در هدف گذاری واقع بینانه نگاه می کنیم ولی زمانیکه چشم انداز کسب و کار خود را مشخص می کنیم در آنجا باید آرمان گرایانه چشم انداز خود را تعریف کنیم. چشم انداز با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شما متفاوت است و در واقع اهداف پله های شما برای رسیدن به چشم انداز هستند. پس اشتباه نکنید.

۵زمان دقیقی را برای رسیدن به هدف مشخص کنید

اغلب مشاهده می‌شود که بسیاری از مردم در شروع سال اهدافی را برای خود برمی‌گزینند و به روی کاغذ می‌آورند،اما آن را در پوشه‌ای بایگانی کرده تا پایان سال نیز به آن مراجعه نمی‌کنند. وقتی هدفی را انتخاب می کنید، باید با استفاده از یک جدول زمان‌بندی‌شده، مدام آن را وارسی کنید و از آخرین وضعیت آن باخبر باشید. به‌این‌ترتیب، اگر پیشرفتی به‌سوی هدف خود مشاهده کنید، احساس رضایت و خرسندی خواهید داشت و به ادامه‌ی راه ترغیب می‌شوید و هرگاه به بیراهه کشانده شوید خود را به مسیر درست هدایت خواهید کرد. هدف خود را در دفتر برنامه‌ریزی خود بنویسید و برای هر آزمون هدف‌گذاری کنید.

شما باید واقع بینانه و با توجه به نوع و شرایط محصول خود، زمان و میزان فروش خود را در نظر بگیرید. مثلا من باید تا 3 ماه آینده فروش محصول را به 20 میلیون برسانم.

توصیه می کنم انیمیشن زیر را هم ببینید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا