مقالاتکسب و کارکوچینگ

گوش دادن موثر- راهکارهای خوب شنیدن

5/5 - (1 امتیاز)

گوش دادن موثرگوش دادن  موثر

گوش دادن توانایی(مهارت) دریافت و تفسیر کردن کامل  پیام‌ها در طی ارتباط با دیگران است. گوش دادن کلید برقرار ارتباط موثر است، بدون توانایی(مهارت) گوش دادن موثر پیام‌ها به‌راحتی سوءتعبیر و بد برداشت می‌شوند. گوش دادن یکی از مهم‌ترین توانایی‌های(مهارت‌های) است که هر فردی می‌تواند داشته باشد.

گوش دادن فرآیند دریافت، معنا سازی، و پاسخ دادن به گفتار است.

تفاوت گوش دادن و شنیدن

گوش دادن به این معنا نیست که وقتی کسی صحبت می‌کند، فقط ساکت باشیم بلکه گوش دادن ذهنی و آگاهانه است. در گوش دادن فعالانه روی آنچه می‌شنویم، تمرکز می‌کنیم و مطالب شنیده‌شده را به‌صورت عمیق درک می‌کنیم و به جزئیات دقت می‌کنیم.

شنیدن  و گوش دادن تنها از نظر فیزیولوژیک و حسی همانند هم هستند اما شنیدن  ناآگاهانه است و نیاز به تلاش ذهنی ندارد. در شنیدن مطالب را به‌صورت سطحی دریافت می‌کنیم و به جزئیات توجه نمی‌کنیم.

زمانی که یک موسیقی پخش می‌شود، درواقع شما آن را می‌شنوید، و تنها اصوات و آواها را می‌شنوید و می‌توانید همزمان بر روی کارهای دیگر مثل نقاشی کردن و….تمرکز کنید اما زمانی که در کلاس درس دانشگاه یا یک جلسه مهم هستید به صحبت‌های گوینده گوش می‌دهید. در طی گوش دادن نمی‌توان همزمان بر روی کارهای دیگر تمرکز کرد.

پیشنهاد می‌کنیم ببینید  فیلم آموزشی نظافت محیط اداری

فقط گوش دادن به کلمات کافی نیست. یک شنونده خوب باید به ارتباط غیرکلامی گوینده توجه کند.

گوش دادن مهارتی است که به تمرکز و تحلیل ذهنی نیاز دارد.

مراحل گوش دادن

  • دریافت کردن
  • تمرکز هدفمند بر شنیدن پیام گوینده است.
  • در این مرحله گوش به‌عنوان ابزار اولیه درگیر در فرآیند گوش دادن است.
  • فهمیدن
  • در این مرحله تلاش می‌کنیم تا معنای پیام را یاد بگیرم، که همیشه آسان نیست.
  • تصمیم‌گیری در مورد معنای پیام.
  • به یادآوردن
  • به یادآوردن (یادآوری) با گوش دادن شروع می‌شود؛ اگر شما مطالب گفته‌شده را به خاطر نمی‌آورید، ممکن است شما به‌طور موثر به مطالب گوش نداده باشید.
  • بااین‌وجود، حتی هنگامی‌که شما با دقت به مطالب و پیام‌ها گوش می‌کنید، ممکن است فهمیدن و به خاطر سپردن بعضی از پیام‌ها برای شما سخت‌تر از دیگران باشد. پیام‌هایی که بسیار پیچیده که شامل جزئیات زیاد هستند، نیاز به مهارت‌های شنیداری بالایی دارند.
  • ارزیابی کردن (ارزشیابی)
  • ارزشیابی ( بررسی) یک پیام از شنونده‌ای به شنونده دیگر می‌تواند بسیار متفاوت باشد.
  • مراحل دو، سه و چهار توسط مغز ترسیم می‌شوند به دلیل اینکه تنها ابزار اولیه درگیر در این مراحل در فرآیند گوش دادن، مغز است.
  • پاسخ دادن
  • پاسخ دادن- گاهی اوقات بازخورد نامیده می‌شود- پنجمین و آخرین مرحله در فرآیند گوش دادن است.
  • واکنش شما به پیام که می‌تواند احساسی و عقلانی باشد.
  • برای مثال، زمانی که کلاس آموزشی شما به اتمام رسیده است و می‌خواهید بازخورد مثبت به مدرس خود نشان دهید به این صورت است که از جملات و مطالب گفته‌شده در کلاس یادداشت‌برداری می‌کنید و یا اینکه از مدرس می‌خواهید تا در مورد مطلبی برای شما توضیح بیشتری دهد. بازخورد عکس آن توسط افرادی است که وسایل خود را جمع می‌کنند و به‌محض پایان کلاس از در بیرون می‌روند.
  • این مرحله با لب‌ها نشان داده می‌شود به این دلیل که اغلب اوقات ما به‌صورت کلامی بازخورد می‌دهیم؛ اگرچه، شما می‌توانید به‌آسانی به‌صورت غیرکلامی هم پاسخ دهید.
پیشنهاد می‌کنیم ببینید  گردشگری در ایران

اهمیت گوش دادن

  • نشان‌دهنده جدی بودن ما
  • نشان‌دهنده احترام ما به دیدگاه دیگران
  • کمک به یادگیری ما
  • کمک به ما در پذیرش و فهمیدن
  • همدل بودن

جهت شرکت در دوره های کوچینگ توسعه فردی و کسب و کار از طریق ارتباط با ما تماس حاصل نمایید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا